فرمانده واگنر پیشروی نیروهایش به مسکو را متوقف کرد و دستور داد به پایگاه‌هایشان برگردند

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، در پی میانجی‌گری بلاروس، پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را متوقف کرد و به نیروهایش دستور داد برای «جلوگیری از خونریزی» به پایگاه‌های خود بازگردند. کرملین نیز اعلام کرد نیروهای واگنر و فرمانده آنها تحت پیگرد قرار نخواهند گرفت.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین،همچنین اعلام کرد رهبر گروه واگنر بر اساس توافقی که با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، انجام شد، به بلاروس نقل مکان خواهد کرد.

پسکوف گفت نیروهای واگنر نیز که در پیشروی به سمت مسکو شرکت نکردند با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا خواهند کرد.

پیش‌تر رییس‌جمهوری بلاروس با موافقت ولادیمیر پوتین با فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر گفت‌وگو کرده بود.

فرمانده گروه واگنر در پیامی صوتی گفت که نیروهای او طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰۰ کیلومتری مسکو پیشروی کرده بودند.

پریگوژین خاطرنشان کرد که سربازانش کنترل مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه در روستوف را بدون شلیک یک گلوله در اختیار گرفتند. او افزود که افرادش در مسیر روستوف از سوی توپخانه و هلیکوپتر روسیه مورد هدف قرار گرفتند.

در پی اعلام این اخبار، خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای واگنر عقب‌نشینی از شهر روستوف روسیه را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری تاس نیز گزارش داد همه محدودیت‌های ترددی اتوبان‌های روسیه برداشته شده است.

پیش‌تر با تداوم پیشروی‌های گروه واگنر،شهردار مسکو برای «کاهش خطرات امنیتی»، روز دوشنبه را در این شهر تعطیل اعلام کرد. شهردار مسکو در بیانیه‌ای وضعیت پایتخت را «دشوار» خواند و از مردم خواست که از سفر به اطراف مسکو خودداری کنند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی دولتی چچن اعلام کرد که سه هزار نیروی چچنی روز شنبه برای دفاع از مسکو در برابر پیشروی نیروهای واگنر، به این شهر اعزام شد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به شورش گروه واگنر علیه دولت روسیه گفت: «ضعف روسیه آشکار است و هر چه مسکو بیشتر سربازان و مزدوران خود را در اوکراین نگه دارد، باعث هرج‌ومرج بیشتری در سرزمین خود می‌شود.»

در همین حال، واشینگتن‌پست به نقل از منابع آمریکایی آگاه گزارش داد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در اواسط ماه ژوئن به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد فرمانده گروه واگنر قصد شورش دارد. طبق این گزارش، این نهادها موضوع را به کاخ سفید و نهادهای دولتی اطلاع دادند تا در صورت وقوع آن، غافلگیر نشوند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که آمریکا اعمال تحریم‌ها علیه واگنر را با این نگرانی که ممکن است این تحریم‌ها مطابق میل پوتین باشد، به تاخیر می‌اندازد.

پریگوژین پیش‌تر یک محکوم خلافکار بوده و هزاران نفر از نیروهای گروه او نیز از میان زندانیان سابق روسیه استخدام شده‌اند.

فرمانده این گروه که در ۱۶ ماه جنگ اوکراین، به ویژه در تسخیر باهموت نقشی کلیدی داشته، در ماه‌های اخیر بارها فرماندهان ارتش روسیه و وزیر دفاع را به بی‌کفایتی و خودداری از ارائه مهمات به این نیروها متهم کرده بود.

پریگوژین روز جمعه روسیه را به کشتار نیروهای خود متهم کرد و گفت نیروهایش از اوکراین وارد روسیه شده‌اند و آماده‌اند برای مقابله با ارتش روسیه «تمام راه» را تا مسکو بروند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها