افزایش کشته‌های جاده‌ها در نوروز به ۳۲۵ نفر؛ سکوت پلیس درباره کیفیت بد جاده‌ها و خودروها

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی از کشته شدن ۳۲۵ مسافر نوروزی در تصادفات هفت روز منتهی به اول فروردین خبر داد. در همین مدت هفت هزار نفر هم مجروح یا دچار معلولیت شدند.

هادیانفر روز چهارشنبه دوم فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت: «از ۲۴ اسفند تا روز گذشته (اول فروردین) در مجموع وقوع ۲۶۷ فقره تصادف فوتی رخ داده است که در این میان۳۲۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.»

او درباره نقض فنی جاده‌های ایران یا کیفیت پایین خودروهای داخلی که مقصر اصلی آن‌ها نهادهای دولتی هستند سکوت کرد و درباره دلایل تصادفات فقط مردم را متهم کرد.

این فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «خستگی و خواب آلودگی، بی‌توجهی به جلو و سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات در این مدت بوده است.»

همچنین ابراهیم گلسرخی، مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گیلان، با تایید افزایش نگرانی‌ها در جریان سفرهای نوروزی، بار دیگر مردم را متهم کرد و مدعی شد: «تجربه سالیان متمادی و آمارها نشان می‌دهد در سوانح رانندگی به ویژه سفرهای جاده‌ای عجله و شتاب در کنار سایر عوامل انسانی عمده‌ترین عامل تصادفات است.»

این در حالی است که موضوع پایین بودن کیفیت خودروهای ساخت داخل ایران که اکثریت خودروهای مورد استفاده در این کشور را تشکیل می‌دهند پیشتر بارها خبرساز شده است.

اردیبهشت ماه سال گذشته، در ادامه کشمکش‌ها بر سر کیفیت خودروهای تولید ایران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت با قیمت پراید می‌توان یک خودروی با کیفیت وارد کرد.

او در راستای انتقادات نمایندگان مجلس از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی گفت که روش تولید خودرو در کشور «دارای اشکالات فنی» است.

قالیباف گفت به جای پراید ۲۰۰ میلیون تومانی می‌توان با پنج هزار دلار و با دلار ۲۵ هزار تومانی، یک خودرو با کیفیت عالی وارد کرد.

همچنین ۱۷نماینده مجلس در نامه‌ای به هیات رییسه خواستار آن شدند که مدیران ارشد و میانی صنعت خودرو به دلیل موضوعاتی چون سوء مدیریت و عدم توسعه استانداردها، به قوه قضاییه معرفی شوند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی برای گروهی از تولید‌کنندگان گفت: «این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند.»

او افزود: «اعتراض مردم به جا است. این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

کیفیت جاده‌های ایران و رسیدگی به آن‌ها نیز یکی دیگر از عوامل گرفتاری‌های مردم و تصادفات در جاده‌هاست.

در دومین روز سال نو ترافیک سنگین و بارش برف و باران در برخی جاده‌ها مسافران نوروزی را دچار مشکل کرده است.

به عنوان نمونه، یدالله جهان‌تاب، رییس پلیس راه استان مازندران اعلام کرد: «محور کیاسر به ساری حدفاصل تلمادره به علت باش برف و کولاک شدید از صبح امروز مسدود شده و تردد در آن امکان‌پذیر نیست.»

همچنین فرمانده پلیس راه کندوان از گیر افتادن ۴۰۰ خودرو در این محور به دلیل بارش شدید برف خبر داد و مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد محور هراز، مسیر جنوب به شمال، حد فاصل پیست آبعلی تا آب اسک و آزاد‌راه قزوین - رشت محدوده‌ رودبار، دارای ترافیک سنگین است.

هم‌زمان، واژگونی اتوبوس در محور بیرجند به سربیشه، جان پنج مسافر را گرفت‌ و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کرد.

واژگونی اتوبوس دیگری در محور ایرانشهر به نیکشهر هم سه کشته و ۳۳ مصدوم بر جای گذاشت.

شامگاه سه‌شنبه نیز ریزش سنگ در جاده‌ چالوس بر روی یک خودرو باعث کشته شدن سه نفر، از جمله دو‌ کودک شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

۲۴ با فرداد فرحزاد
خبر
هراس از پیکرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها