وزیر دفاع آمریکا در سفر اعلام‌نشده به بغداد:نیروهای آمریکایی می‌توانند در عراق باقی بمانند

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده، به بغداد سفر و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در عراق می‌توانند به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم و «به دعوت دولت عراق» در این کشور باقی بمانند.

آستین روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند پس از دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به خبرنگاران گفت: «نیروهای آمریکایی آماده ماندن در عراق به دعوت دولت عراق هستند.»

او همچنین یادآوری کرد که این نیروها ماموریت «یادآوری و مشاوره» برای «حمایت از مبارزه با تروریسم به رهبری» عراق را دارند.

وزیر دفاع آمریکا در بغداد نسبت بە لزوم حفظ امنیت نیروهای آمریکایی بە دولت عراق هشدار داد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین نسبت بە حملات گروەهای خارج از قانون بە دولت عراق هشدار داد کە هر حملەای بە نیروهای ائتلاف بین‌المللی حملە بە امنیت عراق است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی به ویژه از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق در یک حمله پهپادی آمریکا، خواستار خروج نیروهای این کشور از عراق شده است.

همچنین نخست‌وزیر عراق هنگام استقبال از آستین گفت که بغداد قصد دارد روابط خود با واشینگتن را در همه سطوح «تقویت و تحکیم» کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر شیاع السودانی، او همچنین بر تمایل دولت خود برای «حفظ روابط متوازن» با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر، عراق را به صحنه رویارویی خود و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی با نیروهای آمریکایی کرده است.

سفر عالی‌ترین مقام پنتاگون به عراق در آستانه بیستمین سالگرد حمله نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق است که منجر به سرنگونی صدام حسین شد.

این تهاجم منجر به کشته شدن ۱۸۵ تا ۲۰۸ هزار غیرنظامی شد و بی‌ثباتی و اوج‌گیری قدرت نیروهای شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی را به وجود آورد.

با این حال آستین در این سفر گفت: «من اینجا هستم تا مشارکت راهبردی آمریکا و عراق را در شرایطی که عراق به سمت کشوری امن‌تر، باثبات‌تر و دارای حاکمیت ملی بیشتر پیش می‌رود، تایید کنم.»

آمریکا اکنون ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد و حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی نیز در سوریه حضور دارند. حضور این نیروها برای مقابله با حملات تروریستی داعش است که با وجود شکست، هنوز هسته‌هایی از آن فعال هستند و حملات تروریستی انجام می‌دهند.

با این حال، گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر حملاتی را به مراکز دیپلماتیک و نظامی آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند و آمریکا نیز در پاسخ به این حملات، عملیات نظامی انجام داده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
اقتصاد و بازار
خبرها
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها