توقیف محموله موشکی جمهوری اسلامی در دریای عمان از سوی آمریکا و بریتانیا

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱

بریتانیا و آمریکا از کشف یک محموله موشک ضد تانک و اجزای موشک بالستیک میان‌بُرد جمهوری اسلامی ایران خبر دادند و اعلام کردند این محموله به احتمال زیاد قرار بوده به یمن ارسال شود.

برد کوپر، معاون فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، اعلام کرد که این هفتمین محموله سلاح یا مواد مخدر توقیف شده متعلق به ایران در سه ماه گذشته است.

وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی دریایی این کشور، روز چهارم اسفند یک شناور حامل موشک‌های ایرانی را که به احتمال زیاد به یمن می‌رفت، در آب‌های دریای عمان کشف و ضبط کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، این شناور به وسیله پهپاد آمریکایی شناسایی و با بالگردهای بریتانیایی ردیابی شده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، این اقدام را در چارچوب «تعهد به حمایت از قوانین بین‌المللی» ذکر کرد.

خبرگزاری رویترز نیز خبر داد که بریتانیا این موضوع را به سازمان ملل متحد گزارش داده است.

در همین حال نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این شناور، حامل موشک ضد تانک ایرانی «دهلاویه» و همچنین قطعات موشک‌های بالستیک بُرد متوسط است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز ۲۵ دی نیز با همکاری نیروهای ویژه فرانسه یک کشتی حامل هزاران اسلحه و نیم میلیون ادوات مهمات جمهوری اسلامی را که برای شبه‌نظامیان حوثی ارسال شده بود، در دریای عمان توقیف کرد.

سنتکام همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی یمن نیز محموله‌ای از ۱۰۰ موتور هواپیمای بدون سرنشین را که برای شیعیان حوثی ارسال شده بود توقیف کرده‌اند.

در این اطلاعیه به زمان توقیف این تسلیحات اشاره‌ای نشد.

بریتانیا نیز در تابستان اعلام کرده بود محموله «موشک‌های پیشرفته» ایرانی را در دریای عمان توقیف کرده است.

طبق این گزارش، این تسلیحات شامل موشک‌های زمین به هوا و موتور موشک‌های کروز و ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل بوده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، پیش از این با اشاره به استفاده شیعیان حوثی یمن از موشک «صقر ۱» نوشت که «تسلیحات زیادی» به وسیله این گروه «به‌خصوص در حوزه موشکی و پهپادی مورد استفاده قرار گرفته که مشابه آن‌ها در ایران نیز وجود دارد».

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها