حمله‌ موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم در مناطق کردنشین

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۳۰

هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم در سراسر ایران و به ویژه در مناطق کردنشین، سپاه پاسداران در بامداد دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه حمله‌ای موشکی و پهپادی به مواضع حزب دموکرات کردستان ایران انجام داد که در آن سه موشک به کوی سنجق اقلیم کردستان عراق اصابت کرد.

بنا بر گزارش‌ها دست‌کم سه موشک به اماکن حزبی، از جمله بیمارستان حزب، اصابت کرد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز در خبری از این حملات نوشت «مقرها و کمپ‌های مدنی حزب دموکرات کردستان ایران» به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته است.

هم‌زمان، عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران به ایران‌اینترنشنال گفت پهپادهای سپاه، مراکز کومله در «زرگویز» اقلیم کردستان را بمباران کردند که به گفته او تلفاتی در پی نداشت.‌

حمله سپاه پاسداران، که در ماه‌های اخیر چندین بار تکرار شده است، موجب واکنش ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده شد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بیانه‌ای منتشر کرد که در آن ضمن محکوم کردن حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی در نزدیکی اربیل عراق اعلام کرد: «این حملات بی‌رویه و غیرقانونی غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد، حاکمیت عراق را نقض می‌کند، و امنیت و ثبات عراق و خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.»

حزب دموکرات کردستان ایران نیز ضمن محکوم کردن حملات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفت: «این حمله‌های بی‌رویه در حالی صورت می‌گیرد که حکومت تروریستی قادر به توقف تظاهرات جاری در کردستان نیست.»

حمله‌های جمهوری اسلامی در حالی انجام شد که خیزش انقلابی مردم ایران، به ویژه در مناطق کردنشین مانند مهاباد، به شدت ادامه دارد و سرکوب حکومت باعث نگرانی مقام‌ها و نهاد‌های خارجی شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی از تشدید خشونت علیه معترضان در ایران، به ویژه در مهاباد، در توییتر گفت این کشور به دنبال پاسخگو کردن مسببان خشونت است و همچنان از مردم ایران حمایت می‌کند.

در همین حین، شبکه حقوق‌ بشر کردستان از تجمع مردم جوانرود در مقابل منازل بهاالدین ویسی و عرفان کاکایی، از جانباختگان خیزش انقلابی، برای جلوگیری از ربودن اجساد به دست ماموران حکومتی پیش از مراسم خاکسپاری آنها در روز دوشنبه خبر داد.

این شبکه همچنین با انتشار عکسی در توییتر گفت ماموران سپاه پاسداران نجم‌الدین ویسی برادر بهاالدین‌ ویسی، از جانباختگان خیزش انقلابی، را در حمله و تیراندازی به خودروی او زخمی و سپس بازداشت کردند.

پیش‌تر، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم از مرگ یک شهروند در جریان تیراندازی ماموران حکومتی به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر کاروان قادرشکری، از جانباختگان خیزش انقلابی، در روستای شین‌آباد پیرانشهر خبر داده بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها