نتایج یک نظرسنجی: اکثریت بریتانیایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برگزیت اشتباه بود

جمعه ۱۴۰۱/۰۸/۱۳

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید، پنج سال پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اکنون اکثریت مردم این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برگزیت اشتباه بود.

این نظرسنجی نشان می‌دهد تنها ۴۳ درصد از جمعیت بریتانیا خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تصمیم خوبی می‌دانند و ۵۷ درصد معتقدند این تصمیم اشتباه بود.

نتایج این نظرسنجی از سوی جان کورتیس، کارشناس علوم سیاسی و رییس شورای نظرسنجی بریتانیا، در روز چهارشنبه ۱۱ آبان فاش شد.

او به خبرنگاران گفت: «نظرسنجی‌ها اکنون نشان می‌دهند اکثریت بزرگی از بریتانیایی‌ها فکر می‌کنند برگزیت یک اشتباه بوده است و برگزیت اکنون احتمالا در پایین‌ترین سطح محبوبیت خود از ژوئن ۲۰۱۶ قرار دارد.»

تابستان پنج سال پیش، در یک همه‌پرسی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تایید مردم این کشور رسید.

در آن زمان ۵۲ درصد رای‌دهندگان بریتانیایی به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و در مقابل فقط ۴۸ درصد مایل به ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا بودند.

کورتیس اضافه کرد که روند تغییر نظر بریتانیایی‌ها نسبت به برگزیت از پاییز سال گذشته، زمانی که کمبود رانندگان کامیون در بریتانیا، پیامدهای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را آشکار کرد، آغاز شد.

شکاف بین طرفداران برگزیت و کسانی که از خروج از اتحادیه اروپا پشیمان هستند، از ابتدای سال جاری با بحران افزایش هزینه زندگی بیشتر شده است.

با این حال، این کارشناس معتقد است هنوز خیلی زود است که بگوییم افکار عمومی می‌خواهند در رای پنج سال پیش خود تجدیدنظر کنند.

او گفت که به نظر نمی‌رسد حزب اپوزیسیون کارگر به دلیل ترس از ایجاد نگرانی در میان رای‌دهندگان بریتانیایی، آماده طرح بحث عضویت دوباره بریتانیا در اتحادیه اروپا یا بازار مشترک، قبل از انتخابات پارلمانی بریتانیا باشد.

در حالی که قرار است انتخابات آینده پارلمانی بریتانیا تا دو سال دیگر برگزار شود، حزب محافظه‌کار این کشور به دلیل بحران‌های مکرر سیاسی با مشکل مواجه شده است.

با این حال، به گفته کورتیس، به قدرت رسیدن ریشی سوناک تا حدودی بحران در این حزب را متوقف کرده اما محافظه‌کاران همچنان در نظرسنجی‌ها از رقیب خود عقب هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
هراس از پیکرها
خبر

شنیداری

پادکست‌ها