نماینده سلمان رشدی: او بینایی یک چشم و کارایی یک دست خود را از دست داده است

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱

نماینده سلمان رشدی تایید کرد که او به دلیل حمله دو ماه پیش علیه‌اش، بینایی یک چشم و کارایی یک دست خود را از دست داده است. این نویسنده ۷۵ ساله روز جمعه ۲۱ مرداد هنگامی که قصد داشت در یک موسسه در ایالت نیویورک آمریکا سخنرانی کند، هدف حمله با چاقو قرار گرفت.

در همان زمان اندرو ویلی، نماینده این نویسنده در بیانیه‌ای اعلام کرد که سلمان رشدی ممکن است در اثر این حمله یک چشمش را از دست بدهد.

او گفت که به اعصاب دست و کبد سلمان رشدی نیز آسیب جدی وارد شده و او در حال حاضر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل است.

پس از آن، اخبار چندانی از وضعیت جسمی رشدی منتشر نشد و میزان کامل جراحات او کاملا مشخص نبود.

اما روز یکشنبه اندرو ویلی در گفت‌وگو با روزنامه ال پاییس اسپانیا توضیح داد که این حمله چه قدر جدی بوده و زندگی این نویسنده را تغییر داده است.

او گفت: «زخم‌های او عمیق بود، اما او همچنین بینایی یک چشم خود را از دست داد. او سه زخم جدی در گردنش داشت. یک دستش ناتوان است چون اعصاب بازویش قطع شده است. حدود پانزده زخم دیگر در سینه و تن دارد. بنابراین، یک حمله وحشیانه بود.»

نماینده این نویسنده به این پرسش که آیا رشدی هنوز در بیمارستان است یا نه، پاسخ نداد اما گفت مهمترین چیز این بوده که نویسنده زنده مانده است.

هادی مطر مهاجم ۲۴ ساله و اهل نیوجرسی از سوی پلیس بازداشت و در دادگاه حاضر شده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ضارب سلمان رشدی یک گواهینامه جعلی از خود با نام حسن مغنیه به همراه داشته که مشابه نام خانوادگی عماد مغنیه، از فرماندهان پیشین حزب‌الله لبنان است. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ در دمشق کشته شده بود.

نیویورک پست نیز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد فرد مهاجم به سلمان رشدی پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در حمایت از جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و افراط‌گرایی شیعه منتشر کرده است.

بیش از سی سال پیش، روح‌الله خمینی با صدور یک فتوا، حکم قتل سلمان رشدی و مترجمان و ناشران کتاب او با نام «آیات شیطانی» را صادر کرد.

در بخشی از این فتوای خمینی آمده است: «مولف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است و همچنین ناشران مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام‌اند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام کنند.»

در همان سال‌های ابتدایی صدور این فتوا، برخی از نهادهای دولتی در ایران برای کشتن سلمان رشدی جایزه تعیین کردند. هرچند بعدها مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند که به‌طور مستقل طرحی برای کشتن سلمان رشدی ندارند.

اما علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۳ فتوای فقهی روح‌الله خمینی را غیرقابل تغییر خواند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها