عفو بین‌الملل صدور مجازات اعدام برای دو فعال حقوق کوییر در ایران را محکوم کرد

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

عفو بین‌الملل صدور مجازات اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، دو فعال حقوق کوییر، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، را محکوم کرد.

دادگاه انقلاب ارومیه این دو کنشگر را به اتهام «افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی» به اعدام محکوم کرده است.

عفو بین‌المللی همچنین در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضائییه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری این دو کنشگر و لغو قوانین جرم‌انگارانه علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شد.

این نامه طی چند روز گذشته بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ امضا جمع‌آوری کرده است.

در همین حال، در یک کمپین دیگر نیز که در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ از سوی سازمان ایرانی مدافع حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شش‌رنگ و ایلگا آسیا و ۵۵ سازمان بین‌المللی آغاز شده برای آزادی این دو کنشگر، بیش از ۷۵۰۰ امضا جمع شده است.

زهرا صدیقی همدانی که با نام «ساره» نیز شناخته می‌شود، پنجم آبان ۱۴۰۰ هنگام خروج از ایران و در مرز ترکیه از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

بر اساس گزارش سایت شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، زهرا صدیقی پیش از این شاغل در اقلیم کردستان عراق بود و به دلیل مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی در این اقلیم، ۲۱ روز زندانی شد.

بر اساس این گزارش، او برای فرار به ترکیه و نجات خود مجبور شده بود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کند.

او در ۲۶ دی‌ ماه سال گذشته توسط شعبه ششم دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به «افساد فی‌الارض» از جمله از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» متهم شد.

در آن زمان، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نوشت که این مدافع حقوق اقلیت‌های جنسیتی در دوران بازداشت مورد شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه قرار گرفته است.

در ۲۸ تیر ماه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت زهرا صدیقی را تایید کرد اما او را «زهرا منصوری همدانی» معرفی کرد. سپاه پاسداران مدعی شد که او «سرکرده بزرگ‌ترین قاچاق زنان و دختران ایرانى به اربیل عراق» بوده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها