هشدار ۱۶ زندانی زن در اوین درباره شرایط بهداشتی زندان‌ها و افزایش ناگهانی زندانیان

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۳۱

شماری از زنان زندانی سیاسی در اوین، با اشاره به افزایش ناگهانی و بی‌رویه زندانیان، نسبت به شرایط وخیم بهداشتی در زندان‌های ایران هشدار دادند.

۱۶ زن زندانی در اوین در نامه خود گفته‌اند با وجود شیوع سویه جدید کرونا در بند زنان اوین، تعداد زندانیان در فضای محدود افزایش یافته و فضای مناسب برای جداسازی و‌ قرنطینه افراد مبتلا وجود ندارد.

صبا کردافشاری، عالیه مطلب‌زاده، شکیلا منفرد، فرنگیس مظلوم، نرگس محمدی و عسل محمدی برخی از امضاکنندگان این نامه هستند.

آنها در نامه خود از جمله به نگهداری دو تن از زندانیان مبتلا به کرونا در اتاقی فاقد امکانات اشاره کرده و گفته‌اند با وجود ضعف شدید این دو نفر که حتی قادر به رفتن به طرف شیر آب نبودند، زندانبانان در طول شب حتی یک بار به آنان سر نزدند و‌ در پاسخ به اعتراض‌ها گفتند: «مگر ما پرستاریم».

هستی امیری، نرگس ادیب، فریبا اسدی، لیلا قلیخانی‌ گنجه، سپیده قلیان، زهره سرو، ملیحه جعفری، نسرین جوادی، گلاره عباسی و زینب همرنگ از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

آنها نوشته‌اند: «این اولین بار نیست که بند زنان در اوین و سایر زندان‌ها، از جمله قرچک ورامین، شاهد این وضعیت بی‌توجهی به شرایط جانی و ‌سلامت زندانیان است؛ اما آنچه این روزها شرایط را وخیم کرده‌، افزایش هر روزه‌ آمار زندانیان زن در شرایط کرونا است.»

پیش از این نیز هشدارهایی درباره شرایط بحرانی بهداشتی در زندان‌های ایران، به ویژه زندان قرچک، منتشر شده بود و از جمله زندانیان زن خواستار تعطیلی قرچک شده بودند. با این حال در ماه‌های اخیر شماری از زندانیان سیاسی که درباره شرایط قرچک اطلاع‌رسانی می‌کردند به زندان‌های دیگر از جمله اوین منتقل شدند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها