مشاور رییس‌جمهور اوکراین: وزرای خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف سفر کرده‌اند

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۵

مشاور رییس‌جمهور اوکراین تایید کرد که آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده روز یکشنبه وارد کی‌یف شدند و با ولودیمیر زلنسکی دیدار و گفت‌وکو کرده‌اند. وزرای خارجه و دفاع دولت بایدن در این سفر ضمن بازدید از کی‌یف بار دیگر حمایت خود را از اوکراین اعلام کردند.

آنتونی بلینکن و لوید آستین اولین مقامات ارشد دولت آمریکا هستند که از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، به اوکراین سفر کرده‌اند.

ورود آنتونی بلینکن و لوید آستین به کی‌یف و بازدید آنها از پایتخت اوکراین توسط اولکسی آریستوویچ، مشاور رییس‌جمهور اوکراین، تایید شد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی این سفر را اعلام نکرده بودند اما ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی ویدیویی روز شنبه خود این خبر را اعلام کرد و گفت: از این دیدار برای گفت‌وگو در مورد «کمک‌های نظامی مورد نیاز ما» استفاده خواهد کرد.

با این حال پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا تا یکشنبه شب درباره سفر وزیران دفاع و خارجه آمریکا به کی‌یف اظهار نظری نکردند.

به گزارش رویترز، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در دیدار با ولودیمیر زلنسکی به او گفتند که دیپلمات‌های ایالات متحده در هفته پیش رو به اوکراین باز خواهند گشت.

بلینکن و آستین همچنین عنوان کردند که روند بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی از شهر لویو آغاز می‌شود و دیپلمات‌ها نهایتا به سفارتخانه آمریکا در کی‌یف باز می‌گردند.

اولکسی آریستوویچ، مشاور رییس‌جمهور اوکراین، درباره سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا گفت: «آنها هم اکنون در کی‌یف هستند و با رییس‌جمهور زلنسکی گفت‌وکو می‌کنند و شاید در جریان این گفت‌وگو در مورد اینکه چگونه می‌توانند به اوکراین کمک کنند تصمیمی گرفته شود.

پیشتر دولت بایدن با کمک مالی و ارسال تسلیحات از اوکراین حمایت کرده است و تحریم‌های گسترده‌ای را نیز علیه روسیه و مقام‌های ارشد آن به اجرا گذاشته است.

با این حال پس از سفرهای دو هفته گذشته چندین مقام اروپایی از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که با ولودیمیر زلنسکی در خیابان‌های کی‌یف حضور پیدا کرد و همچنین سفر نخست‌وزیر اسپانیا و نخست‌وزیر دانمارک، مقام‌های دولت آمریکا تحت فشار فزاینده‌ای برای اعزام یک مقام عالی‌رتبه به کی‌یف قرار گرفتند.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته به لهستان سفر کرد و در جریان سفر به شرق لهستان با پناهجویان اوکراینی نیز دیدار کرد. بایدن ده روز پیش نیز گفت که ایالات متحده در حال تصمیم‌گیری درباره اعزام نماینده خود به اوکراین است.

پس از این سخنان بایدن بود که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر جو بایدن به کی‌یف، پایتخت اوکراین، وجود ندارد.

مقام‌های دولت آمریکا در روزهای گذشته از احتمال سفر نماینده بلندپایه دولت آمریکا به کی‌یف خبر داده بوند و زلنسکی نیز روز شنبه گفته بود که وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف سفر خواهد کرد.

جزییات سفر روز یکشنبه وزرای خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف هنوز منتشر نشده است.

ایالات متحده آمریکا سفارت خود را در کی‌یف در ۱۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، همزمان با دستور ولادیمیر پوتین برای آغاز حمله به اوکراین بست و دیپلمات‌های این کشور نیز کی‌یف را ترک کردند و بخشی از فعالیت‌های مرتبط با سفارت نیز به شهر لویو در غرب اوکراین و نزدیک مرز لهستان منتقل شد.

تا پیش از سفر روز یکشنبه وزیران دفاع و خارجه آمریکا به کی‌یف، آخرین‌‍‌باری که یک مقام بلندپایه دولت بایدن به اوکراین سفر کرده بود اواسط ژانویه گذشته و پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین بود و آنتونی بلینکن برای دیدار با مقام‌های اوکراین توقفی کوتاه در این کشور داشت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها