یونان یک نفتکش روسیه را توقیف کرد؛ گزارش‌ها درباره نفت ایران در این کشتی

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۳۱

ساعاتی پس از آنکه یونان از توقیف یک نفتکش روسیه در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو خبر داد، یک مقام آمریکایی گفت از گزارش‌ها درباره اینکه این نفتکش حامل نفت خام ایران بوده مطلع است.

به گزارش رویترز، نفتکش «پگاس» حامل پرچم روسیه و با ۱۹ خدمه روس روز سه‌شنبه در سواحل جزیره ائوبویا در دریای اژه که فاصله چندانی با آتن پایتخت یونان ندارد توقیف شد.

ساعاتی بعد یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از تلاش‌های یونان برای اجرای تحریم‌ها علیه روسیه گفت: «ما از گزارش‌ها مبنی بر این که این نفتکش با نفت خام ایران بارگیری شده، مطلع هستیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا به جزییات بیشتری درباره این گزارش‌ها اشاره نکرد اما گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اعلام کرده این نفتکش حامل حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران است.

به گفته این گروه مستقر در نیویورک، این کشتی ۱۹ اوت سال گذشته محموله خود را در جزیره سیری ایران بارگیری کرد و قصد داشت این محموله را در یکی از بنادر ترکیه تخلیه کند.

به گزارش رسانه‌های یونان، نفتکش پگاس که از ماه گذشته به «لانا» تغییر نام یافته بر اثر بروز مشکل در موتور کشتی ناچار به پهلوگیری در سواحل یونان شد و گارد ساحلی یونان آن را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه توقیف کرد.

سفارت روسیه در آتن در توییترش نوشت که در حال بررسی این موضوع است و با مقام‌های یونان تماس می‌گیرد.

به نوشته رویترز، مدیریت این نفتکش با یک شرکت مستقر در روسیه (Transmorflot) است اما مشخص نیست در اجاره چه شرکت یا کشوری بوده است.

اتحادیه اروپا اوایل ماه جاری میلادی، در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، ورود کشتی‌ها با پرچم روسیه را، به جز در موارد استثنا، به بنادر این اتحادیه ممنوع کرد.

مقام‌های یونان با تایید اینکه توقیف این کشتی در چارچوب تحریم‌های اروپا انجام شده، خبر دادند که محموله نفت این نفتکش توقیف نشده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن

شنیداری

پادکست‌ها