بایدن در گفت‌وگو با نارندرا مودی: هند در خرید نفت از روسیه شتاب نکند

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

در پی فشار آمریکا بر هند برای اتخاذ موضعی قاطع‌تر در برابر روسیه، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در دیداری مجازی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت‌وگو کرد و گفت واردات نفت و دیگر کالاهای روسی در راستای منافع هند نیست

بایدن روز دوشنبه از مودی خواست که در حالی که آمریکا و دیگر کشورها در تلاش‌اند تا درآمد روسیه از فروش نفت را در پی حمله این کشور به اوکراین قطع کنند، در خریدن نفت روسیه شتاب به خرج ندهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن در این تماس به مودی پیشنهاد کمک آمریکا برای ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی هند را داده است.

بایدن افزود که واردات نفت و دیگر کالاهای روسی در راستای منافع هند نیست.

مودی و بایدن تماسشان را با اعلام تعهد به استحکام روابط دو کشور پایان دادند.

هند بخش کوچکی از نفت خود را از روسیه تامین می‌کند اما اخیرا و در حالی که برخی دیگر کشورها از خریدن نفت روسیه به‌هدف در انزوا قرار دادن این کشور دست کشیده‌اند، هند یک خرید عمده نفت از روسیه داشت.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در یک کنفرانس خبری با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن گفت که نگرانی آمریکا درباره خرید نفت از روسیه باید معطوف به اروپا باشد و نه هند. او افزود که خرید یک ماه نفت هند از روسیه، کمتر از خرید یک بعد از ظهر نفت اروپا از روسیه است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز پس از دیدار با راجنات سینگ، همتای هندی خود و در یک کنفرانس خبری مشترک با مقام‌های هند گفت ایالات متحده از هند، به‌عنوان رهبر صنایع دفاعی منطقه اقیانوس هند-آرام و تامین‌کننده امنیت در «منطقه» حمایت می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها