واکنش برخی چهره‌ها به ماجرای کاترین شکدم؛ منبعی در قوه‌قضاییه:او تنها ۱‍۸ روز در ایران بود

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اظهارتی جداگانه‌، موضوع «‌نفوذ» کاترین شکدم نویسنده یهودی در نهادهای نظام را انکار کردند و یک منبع آگاه در قوه‌قضاییه هم گزارش‌ها درباره ارتباط این نویسنده با برخی چهره‌ها را «خیال‌پردازی‌های ژورنالیستی و سناریوی تبلیغاتی» توصیف کرد.

کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی در آذرماه در یادداشتی در بخش وبلاگ‌های روزنامه تایمز اسرائیل، نحوه ایجاد اعتماد در میان مقام‌های جمهوری اسلامی را روایت کرده بود.

در روزهای اخیر با اعلام این خبر که او ۱۸ مقاله در وبسایت علی خامنه‌ای نوشته بوده، توجه تازه‌ای به نحوه نفوذ او میان مقام‌های حکومت ایجاد شد.

شکدم به عنوان تحلیل‌گر با پرس‌تی‌وی، خبرگزاری تسنیم و تهران‌تایمز همکاری داشته است.

بعد از افزایش توجه‌ها به نحوه فعالیت او، برخی مقام‌های نزدیک به حکومت درباره ناگزیر به اظهارنظر درباره این موضوع شدند.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری، فرضیه جاسوس بودن شکدم را رد کرد و گفت: «رسم جاسوسی این نیست که فرد نفوذی با افراد کلیدی ارتباط برقرار کند، روش‌های نفوذ را یاد بگیرد اما خود یا سیستم امنیتی فرستنده او را بسوزاند و همه ارتباطات و اعتمادسازی را یک‌مرتبه بدون هیچ دلیلی دود کند.»

او انتشار برخی شایعات مبنی بر این شکدم برای جلب اعتماد با برخی مقام‌های جمهوری‌ اسلامی رابطه جنسی داشته را در راستای «‌تخریب مسئولان» دانست و گفت این پروژه بی‌اعتبار‌سازی «با رمز صیغه و سه تاکتیک ابهام، انتظار و تعمیم، از سوی یک سرویس امنیتی مشرف بر فرهنگ و تعصبات اسلامی شروع شده است.»

در همین حال خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از یک منبع در قوه‌قضاییه اخبار درباره رابطه جنسی شکدم با مقام‌ها را «جعلی» و یک «سناریوی رسانه‌ای، تبلیغاتی و ضداخلاقی» خواند.

این منبع در قوه‌قضاییه انتشار خبرها درباره شکدم را به نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نسبت داد و افزود او «طی فقط پنج سفر، مجموعا ۱۸ روز در ایران اقامت داشته است.»

یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران هم در واکنشی مشابه اظهارنظر‌ها درباره نفوذ شکدم را برنامه دشمن برای ایجاد «روایت‌های نادرست» خواند.

نادر طالب‌زاده، مجری صدا و سیما هم در واکنش هم که عکسی از مصاحبه‌اش با شکدم منتشر شده گفت: «دوبار در راهپیمایی کربلا خانم شکدم را دیدم و درباره فلسفه کربلا با او مصاحبه کردم.»

او همچنین اشاره کرد که «نویسنده یهودی مهمان کنفرانس فلسطین بوده و با تایید سیستم دعوتی آن‌ها و چک و بازرسی آنجا به ایران آمد.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها